Chevrolet Lacetti / Nubira


Wymiana wtryskiwaczy
Chevrolet Lacetti / Nubira 1.8 F18D3 (LDA)

W pierwszej kolejności należy napisać że auto od nowości czyli fabrycznie miało LPG, wtryski benzynowe bardzo rzadko pracowały i jak każdy wie kto ma gaz chodzą tylko na zimnym silniku.

Jak się okazało wtryskiwacze przez taką pracę nie zamykały się, albo zamykały się z bardzo dużym opóźnieniem. Iglica zamykająca wtrysk paliwa przy pracy na LPG po prostu stoi i nie pracuje tak jak powinna, moim zdaniem co 130 - 150 tysięcy km w aucie z instalacją gazową powinno wymieniać się wtryskiwacze bezwzględnie.

Nie kupujcie używanych wtryskiwaczy zarówno osobno jak i na listwie wtryskowej, sprzedający demontują je z używanych aut które pracują prawidłowo. Jednak leżą one na półce nie używane bez paliwa, na 99% jak podacie paliwo do takiej listwy wtryskiwacze po pierwszym otwarciu będą lały.

Ja tak zrobiłem, kupiłem używaną listwę i 1 wtryskiwacz był dobry a reszta po pierwszy otwarciu lała.

Objawy uszkodzonych wtryskiwaczy benzynowych

Pierwszym objawem to bardzo duże zadymienie, na początku myślałem że to spalany olej, jednak jak się później okazało to nadmiar spalanego paliwa. Problem pojawiał się 2 - 3 razy do roku, nie było to zjawisko podyktowane jakimiś warunkami, np nie rozgrzany silnik, czy długa jazda. Po zgaszeniu silnika i ponownym odpaleniu problem znikał, cały czas myślałem że to któreś gniazdo zaworowe przepuszcza olej.

Drugim objawem przy jeździe na benzynie to błędy sondy lambda czy od układu zapłonowego, błąd P0107, P300, P0137, oczywiście te błędy nie pojawiały się jednocześnie tylko w odstępach czasowych i pojedynczo.

Jeden z błędów i chyba P0137 pojawił się po długiej jeździe na gazie (LPG) po zatankowaniu, wiem że w opisie było napisane że możliwa zła jakość paliwa, to mnie zmyliło.

Błąd ten także ma w opisie zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszankę, wskazywało to że podczas jazdy na gazie dostawała się także benzyna z lejącego wtryskiwacza.

Ostatni trzeci objaw, na benzynie silnik chodził jak traktor (3 cylindry), jednak tylko na wolnych obrotach, po dodaniu gazu i jeździe na wyższych obrotach pracował w miarę normalnie. Przy takiej jeździe zdarzało się że kontrolka check mruga, oznaczało to że może dojść do uszkodzenia katalizatora, problemy z układem zapłonowym.

Wiele osób wymienia świece, kable zapłonowe w 1.6/1.4 czy cewkę zapłonową, problem może leżeć we wtryskiwaczach. Po przełączeniu na LPG silnik pracował normalnie bez żadnych zarzutów, w ostatnim etapie problem występował zarówno na benzynie jak i LPG, jednocześnie występuje bardzo duże zadymienie, jest to spowodowane tym że wtryskiwacz leje a silnik dostaje zarówno LPG i benzynę.

Jedynym sposobem i czasową naprawą / testem jest wyjęcie bezpiecznika ef18 w komorze silnika, bezpiecznik ten jest od pompy paliwa, po jego wyciągnięciu silnik powinien po około minucie normalnie pracować, a po przejechaniu około 15 km lub 30 min pracy na biegu jałowym zadymienie powinno zniknąć gdyż pompa paliwa już nie podaje paliwa do lejącego wtryskiwacza i silnik pracuje tylko na LPG.

Pierwszy etap: demontaż listwy wtryskowej, silnik 1,8 F18D3

UWAGA !!!: W pierwszej kolejności przedmuchaj całość sprężonym powietrzem, po zdemontowaniu wtryskiwaczy benzynowych unikniesz przypadkowego wpadnięcia brudu do kolektora.


silnik F18D3, osłona silnika lacetti, osłona silnika nubira, 1.8 16V lacetti, korek wlewu oleju, wtryskiwacze gazowe W pierwszej kolejności demontujemy osłonę silnika, odkręcamy dwie nakrętki kluczem nasadowym 10mm, oraz dwie śruby także kluczem 10mm.



silnik f18d3, nubira lacetti 1.8, wtryskiwacze lpg, cewka zapłonowa lacetti nubira 1.8, chevrolet nubira Odpinamy dwie odmy od pokrywy zaworów, następnie demontujemy listwę wtryskiwaczy LPG. Przypuszczam że co zakład montujący LPG to inna technika mocowania, u mnie gaz został zainstalowany fabrycznie, jest duża szansa że u was został zamontowany podobnie.

Następnie demontujemy rurę doprowadzającą gaz już w fazie lotnej do wtryskiwaczy. Kluczem 10mm odkręcamy listwę wtryskiwaczy gazowych, z drugiej strony jest nakrętka na klucz 10mm. W ostatnim etapie odpinamy węże od listwy wtryskowej, lekko unosimy listwę i odpinamy węże.



wtryskiwacze f18d3, odpinanie wtryskiwaczy Odpinamy wtryskiwacze, wciskamy zabezpieczenie i wyciągamy wtyczkę, nie zapomnijmy o wężu paliwowym



silnik f18d3, demontaż wtryskiwaczy benzynowych Odkręcamy dwie śruby mocujące listę wtryskową do kolektora.




demontaż listwy wtryskowej chevrolet lacetti nubira 1.8 F18D3 Za pomocą płaskownika (breszki) wyciągamy listwę wtryskową razem z wtryskiwaczami.



Etap drugi zakładamy nowe wtryskiwacze na listwę i montujemy w silniku

wtryskiwacze chevrolet lacetti nubira 1.8 F18D3, 96 487 577, 0 280 158 101, 96487557 Ze wszystkich wtryskiwaczy zarówno starych jak i nowych ściągamy o-ringi, prawdopodobnie te na starych wtryskiwaczach są twarde i popękają.

Po ściągnięciu o-ringów przekładamy plastikowe tuleje ze starych do nowych wtryskiwaczy, wszystkie wtryskiwacze montujemy na listwie.


wtryskiwacze chevrolet nubira 1.8 F18D3, wtryskiwacze chevrolet lacetti, 96 487 557, 0 280 158 101, 96487557 Przed zamontowaniem do auta warto jest je podpiąć do węża paliwowego, przekręcamy kluczyk na zapłon. Pompa paliwa zacznie pracować i nabije ciśnienia do listwy, w żadnym razie nie kręcimy.

Wszystko montujemy w odwrotnej kolejności, po zamontowaniu odpalamy auto na benzynie, powinno być wszystko OK.


Nieoficjalna strona samochodu CHEVROLET LACETTI i NUBIRA
Wszystkie znajdujące się w serwisie znaki towarowe i nazwy firm, zostały użyte jedynie w celu informacyjnym i są wyłączną własnością tychże firm.

Informacje zawarte na tej stronie, a także na innych stronach tego serwisu mają charakter wyłącznie poglądowy. Nie możecie swoich decyzji serwisowo-eksploatacyjnych opierać wyłącznie na tym, co tu jest napisane! Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki jakichkolwiek działań opartych na tych opisach. Skonsultuj się ze swoim mechanikiem lub ASO.

strzałka do góry